Sprievodca A/B testovaním v online marketingu – 2. diel

Sprievodca A/B testovaním - 2. diel

Druhý diel Kamilovho sprievodcu je pokračovaním prvého dielu o A/B testovaní, v ktorom si sa dozvedel, čo všetko môžete v online marketingu testovať. Ak si nečítal prvý dieľ sprievodu A/B testovania v online marketingu, tak ti začať práve ním. Ďalej má už slovo Kamil:

Pôvodne som tento článok chcel spraviť ako “manuál pre prácu s dostupnými nástrojmi na A/B testovanie”. Mám asi 30 screenshotov a chcel som vám v článku strašne veľa vysvetliť, ale potom som si uvedomil, že bude nalepšie keď si to každý skúsi sám a tak sa naučí s nástrojmi pracovať.

V tejto druhom dieli si prejdeme tri konkrétne nástroje, cez ktoré vytváram A/B testy.

Nebudem ich rozoberať úplne do hĺbky lebo viem, že aj tak si to človek najviac osvojí až keď reálne nástroj vyskúša.

Nástroje na A/B testovanie, ktorým sa budeme venovať:


1. Visual Website Optimizer

2. Optimizely

3. Google Analytics

Existuje viac možností online nástrojov, ale pre bežného používateľa a klienta, ktorý nespenduje tisíce mesačne majú význam z mojho pohľadu hlavne VWO a Optimizely. Tie budem riešiť podrobnejšie nižšie.

Čo je dôležité aj VWO aj Optimizely fungujú drag&drop čiže nepotrebujete žiadne programátorské zručnosti, stačí keď si na web hodíte jeden kód (niečo ako Google Analytics kód) a všetko funguje.

VWO aj Optimizely ponúkajú 3 základné možnosti testov

1. A/B test

Máte jednu stránku a chcete si na nej otestovať, že či vám napríklad vymazanie niektorých polí vo formulári nezvýši mieru konverzie. Nastavíte A/B test kde si v editore označíte polia, ktoré chcete vymazať, vymažete, upravíte aby to vyzeralo normálne a spustíte.

2. Split URL test

Rozdiel medzi klasickým A/B testom a Split url je ten, že v split URL testujete viaceré url adresy. To znamená, že nevytvárate zmeny na stránke v nástroji, ale máte to už pevne nakódené.

3. Multivariate test

V tomto teste môžete naraz upraviť viacero prvkov na stránke a A/B nástroj automaticky vyhodnotí, ktorá kombinácia prvkov je najefektívnejšia. (Odporúčam pri vysokej návštevnosti lebo inak nebudete vedieť vyhodnotiť výsledok)

VWO ponúka aj iné vymoženosti online marketingu ako napríklad heatmapy, online dotazníky a iné funkcie. Nástroj optimizely ponúka aj personalizáciu webu v online marketingu, ale tomu sa budeme venovať niekedy inokedy.

Google Analytics

Cez nástroj Google Analytics dokážete riešit split URL testy.Čiže ak máte reálne nakódovaných viac verzií landing page tak viete tieto verzie medzi sebou testovať. Potrebujete na to však buď Experiments API alebo tieto nastavenia vyriešiť cez Google Tag Manager. Popravde nikdy som to takto neriešil a príde mi to zbytočne komplikované keď existujú nástroje ako VWO alebo Optimizely. Ak s tým však máte niekto skúsenosť podeľte sa v komentároch. Díík.

V tomto článku sme vám nedali presné rady ako pracovať s týmito nástrojmi pretože, to by sme mohli napísať knihu. Odporúčame vám vyskúšať  si prácu s týmito nástrojmi. Zaberie vám to zhruba 1-2 hodinky, kým sa v nich zorientujete.

Ak by ste chceli riešiť nejaký A/B test a potrebujete poradiť kludne napíšte kamil.aujesky@gmail.com môžeme o tom prehodiť pár emailov.

Inak pred pár dňami Andrej Salner z Pizza SEO napísal super článok o A/B testovaní headlinov vašich článkov.

Zaujala ťa téma A/B testovania? Ak máš nejakú otázku, či už ohľadom A/B testovania alebo z inej oblasti online marketingu, napíš nám ju do TRUNIVERSITY FAQ a my ti dáme odpoveď.

[optinform]

Kamil Aujesky

Kamil Aujesky

Performance marketing manager / kamilaujesky.blogspot.sk

Máš iný názor na túto problematiku? Podeľ sa o svoj pohľad na A/B testovanie komentároch.