Oplatí sa využívať Google+ na propagáciu vášho produktu? [ODPOVEĎ]

Oplatí sa využívať Google+ na propagáciu vášho produktu alebo služby?

Otázka

Ako môžem využiť Google+ pri marketingu a ako vnímate vy dôležitosť Google+, ak mám produkt pre český a slovenský trh? (E-booky a video návody “ako cestovať šikovne a lacno po svete”). Je to len nice-to-have alebo prináša reálne výsledky?

- Janka -

Odpoveď

Ahoj Janka, ďakujeme za otázku.

Google+ je sociálna sieť, ktorá na Slovensku nie je veľmi etablovaná medzi ľuďmi. V Čechách je u niektorých segmentov, napríklad Geekovia, dosť populárna. Štatistiky Google hovoria o tom, že ju používa relatívne dosť užívateľov, avšak myslíme si, že tieto čísla sú skreslené tým, že ľudia Google+ používajú a ani o tom nevedia. Je to spôsobené aj tým, že Google+ ľudia používajú inak ako Facebook a dávajú si viac záležať na súkromí (využívajú kruhy, ktoré používajú viac ako rovnakú funkcionalitu na Facebooku). Navonok sa preto môže Google+ javiť ako mŕtva sociálna sieť, ale dobre tu fungujú rôzne komunity. Práve toto môžeš využiť a začať tu budovať komunitu ľudí, zaujímajúcich sa o cestovanie a možnosti ako pri ňom ušetriť.

V začiatkoch tejto sociálnej siete sa takmer automaticky vytvoril profil každému užívateľovi, ktorý používal Gmail alebo YouTube. Myslíme si, že to bola jedna zo stratégií Google ako “nanútiť” túto sociálnu sieť ľuďom. Dnes sa už automaticky nevytvorí Google+ každému užívateľovi, ktorý si vytvorí Gmail alebo YouTube account, stále to je však pomerne jednoduché a väčšina ľudí si ani neuvedomuje, že si aktivovala profil na Google+.

V zahraničí sú krajiny, v ktorých je Google+ populárny, ako napríklad Anglicko, Brazília, Poľsko, ale na tie sa nepýtaš, tak to nebudeme detailnejšie rozoberať.

“Google berie sociálnu sieť Google+ ako nadstavbu, ktorá bude slúžiť pre jednotný prístup pre ostatné Google služby, nie ako samostatnú sociálnu sieť”.

- Michal Dragan -

Google+ áno alebo nie?

Prejdime, ale k druhej časti tvojej otázky a teda k tomu, či sa oplatí alebo neoplatí využívať túto sociálnu sieť v príade tvojho produktu. Myslíme si, že Google+ nemusí byť v tvojom prípade úplnou stratou času, avšak neočakával by som od toho výsledky v podobe priameho predaja. Cieľovým publikom pre tvoj produkt je široká verejnosť, povedzme že študenti a mladí ľudia, ktorí chcú zažívať dobrodružstvá, cestovať za čo najmenej peňazí a pritom z toho vyťažiť maximum. V istom smere sa takáto cieľová skupina na Google+ určite nachádza, ale neexistuje spôsob, ako ju nejako efektívne zasiahnuť. Jediná možnosť, ako je možné využívať sociálnu sieť Google+, je organicky. Resp.,je možné využívať aj platené formáty, avšak na to, aby si ich mohla využiť, musíš mať na svojej Google+ page 1 000 a viac followerov.

Viac o Google+ reklamách nájdeš tu.

Za jednu z veľkých výhod tejto sociálnej siete považujem to, že sa posty z nej môžu zobrazovať aj v organických výsledkoch vyhľadávania Google a vyzerá to nasledovne:

Výsledky Google+ v organickom vyhľadávaní Google

Donedávna sa pri brandových vyhľadávaniach zobrazoval v organických výsledkoch aj odkaz na profil značky na tejto sociálnej sieti, ale toto sa už zrušilo.

Ďalším špecifikom Google+ je to, že je veľmi prepojená s YouTube, čo je mimochodom druhý najväčší vyhľadávač na svete (hneď po Google, kto by to bol čakal :D). V otázke spomínaš aj to, že vytváraš video návody. V tomto vidím príležitosť ako využiť potenciál YouTube a Google+. Samozrejme keď je tvojím cieľom predávať tieto video návody, tak ich nemôžeš uploadnúť na YouTube. Môžeš, ale uverejniť iba malú ukážku, zostrih – teaser, na YouTube. Daj si záležať hlavne na tom ako napíšeš názov videa a jeho popis. Cieľom je získať organickú návštevnosť z vyhľadávania YouTube a Google. Následne môžeš použiť anotácie aby si ľudí odkázala na web, kde si budú mocť zakúpiť celý návod.

Hangouts on Air a budovanie komunity na Google+

Prostredníctvom Google+ a YouTube môžeš realizovať Hangouts on Air – t.j. verejné live prenosy. Fungujú tu aj komunity, podobné skupinám na Facebooku. Môžeš napríklad spojiť tieto dve aktivity a zrealizovať Hangout na nejakú tému. Spolu s tým vytvoríš aj komunitu, o ktorú sa môžeš následne starať. Takýto, nazvime to bezplatný webinár, na Google+ môžeš kludne propagovať aj cez svoj web a na Facebooku (je to ako klasické YouTube video, takže ho môžeš postnúť rovno aj na FB, embednuť na web, …). Po jeho skončení sa navyše uloží na YouTube. Takýmto spôsobom si vybuduješ vzťah s ľuďmi v realtime a následne budeš profitovať z organickej návštevnosti.

Tiež si myslím, že je veľmi dobré používať Google Places na propagáciu kamenných biznisov, ale to je v tvojom prípade irelevantné.

Ako pristupovať k sociálnym sieťam vo všeobecnosti?

Ak by si potrebovala poradiť, ktoré sociálne siete používať v tvojom prípade, tak ti odporúčam využívať hlavne Facebook na získanie najširšej masy. Ak využívaš reklamy na Facabooku, tak určite hľadaj spôsoby ako zasiahnuť vyššiu spomenutú cieľovku (alebo inú cieľovku, na ktorú sa chceš zamerať). Ďalej z menej mainstreamových médií, ti odporúčam využívať Twitter, pretože na ňom na Slovensku a v Čechách nájdeš, ktorí žijú na internete a takýto ľudia budú s veľkou pravdepodonosťou náchylní kúpiť si tvoj produkt pretože tam sú prevažne dizajnéri, grafici, IT-čkári a študenti z týchto odvetví. Do budúcna už neočakávam, že by táto sociálna sieť v našich zemepisných šírkach zažila renesanciu. Môžeme skôr predpokladať konštantný vývoj v štruktúre užívateľov Twitteru.

V neposlednom rade ti odporúčam využívať aj Instagram. Odporúčam ti tam publikovať fotky v téme “young, wild & free” doplnené nejakými tipmi alebo zaujímavými myšlienkami spojenými s cestovaním. Samozrejme tento obsah môžeš potom využiť aj na iných sociálnych sieťach.

No a Google+ ti odporúčam využívať ako doplnok. Práve kvôli tomu, čo som spomínal vyššie.

Zhrnutie na záver:

  • Google+ využívaj ako doplnkovú sociálnu sieť, na ktorej budeš publikovať obsah, ktorý vytvoríš primárne pre iné kanály,
  • vo všeobecnosti sa sústreť skôr na to, aký obsah vytvoríš a až v druhom rade na to kde ho uverejníš,
  • pri publikovaní obsahu na sociálnych sieťach sa zamýšlaj hlavne na to, akých ľudí môžeš zasiahnuť na tejto sociálnej sieti, či už platene alebo  organicky,
  • snaž sa využiť “cross-potenciál” sociálnych sietí. Tzn. na jednej sociálnej sieti “odpromuješ” druhú. Napríklad na Twitteri prezdielaš post z Facebooku, alebo na Facebooku post z Instagramu a podobne.
  • nezakladaj si sociálnu sieť kvôli tomu, že je to moderné, ale kvôli tomu, že chceš ľuďom doručiť hodnotný obsah.

Verím, že ti naša odpoveď pomohla. Ak máš doplňujúcu otázku napíš nám ju do komentárov.

Máte vlastnú otázku z oblasti online marketngu? Opýtajte sa nás. Radi vám odpoviem.

Na záver sa ešte chcem poďakovať Michalovi Draganovi, za feedback a doladenie našej odpovede na túto otázku.

[optinform]

Autor odpovede

Michal Stín - Truniversity

Michal Stín

Co-Founder of Truniversity / Online marketing consultant

Máš iný názor na túto otázku? Napíš nám ho do komentárov: