Veľký prieskum freelancerov. Čo robia a za koľko?

  • Jakub Mazán
  • 18. okt 2016
  • Nezaradené

Pred nejakým časom som na našom blogu uverejnil článok, v ktorom som sa snažil rozobrať tému, či je pre podnikateľov výhodnejšie pracovať s freelancermi, agentúrami, alebo si marketing majú robiť radšej vo vlastnej firme sami. Tento blog ľudí celkom zaujal a vyvolal pomerne plodnú diskusiu, obzvlášť pri cenách jednotlivých prác freelancerov a agentúr. Tak som sa rozhodol v celej téme pokračovať a rozobrať ju postupne a niektoré jej časti viac detailnejšie. Vytvoril som preto jednoduchý dotazník, ktorý som sa znažil rozdistribuovať medzi slovenských a českých freelancerov (poväčšinou ľudí z marketingového biznisu) aby som sa vedel oprieť o nejaké reálne dáta. Na tento dotazník mi odpovedalo celkom 315 freelancerov a tak ti prinášam krátke zhrnutie a výsledky.

Česko vs. Slovensko, Mesto vs. dedina

Z 315 ľudí, ktorí dotazník vyplnili bolo 70% Slovákov a 30% Čechov.

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

V podstate rovnaký pomer platí aj pri otázke toho, či bývajú v meste, alebo menšej dedine/mestečku.

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

Polovica z opýtaných slovenkých freelancerov býva na západnom Slovensku. Ostatné časti, čiže stred a východ Slovenska sa potom delia jedna ku jednej. 25% a 25%. Pripomínam, že som ale pracoval so vzorkou 221 Slovákov. Čiže moje údaje nespĺňajú žiadne štatistické normy a preto sa prosím nechytajme za slovíčka a nenaťahujme sa o percento hore dole.

Multitalentovaný čávo vs. úzko špecializovaný odborník

Keď som skúmal, čo freelanceri robia, dal som na výber tieto oblasti: Grafika/dizajn, Foto/video, Copywriting, SEO, PPC, Social média, Programovanie, Iné. Sám som freelancer a tak viem, že človek sa niekedy nevenuje iba jednému odvetviu, preto som samozrejme povolil označiť viac možností.

„Z 315 opýtaných sa 52% venuje len jednej oblasti.“

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

Do dotazníka sa zapojilo najviac „čistokrvných“ dizajnérov. Tých bolo vo všeobecnosti najviac. Či už takých, čo robia iba to, alebo robia viacej oblastí. Medzi ľudmi, ktorí sa zameriavajú na poskytovanie viacerých služieb, sa najviac mixovali oblasti ako: dizajn + programovanie, dizajn + fotka a video, SEO + PPC, copy + sociálne siete. V dotazníku som našiel aj zopár expertov, ktorí označili skoro všetky polia + zopár takých, čo označili naozaj všetky. Hmmm tu nastáva iba otázka, či som trafil fakt brutálne naskilovaného maníka, alebo… rozumíš ne?

„48% opýtaných teda rieši viac ako len jednu oblasť.“

Profesie som poukladal do pre mňa logických skupín a pozrel sa aj na obsolútne čísla týchto skupín. Z celkového počtu 315 opýtaných by si teda našiel:

  • 62 ľudí, ktorí sa venujú copywritingu
  • 195 ľudí, ktorí by ti pomohli s grafikou/dizajnom a fotkou/videom
  • 102 ľudí, ktorí riešia PPC, SEO a Social média
  • 74 ľudí, ktorí ti vedia pomôcť s programovaním

Odkiaľ fúka vietor a.k.a. zákazky

Väčšina našich freelancerov pracuje na domácom trhu. A polovica berie aj zákazky od reklamných agentúr.

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

Čím sa mne osobne potvrdzuje to, že agentúry máju častokrát problém zohnať dobrého človeka na fulltime. Myslím si, že práca v agentúre už nie je tak „sexi“, ako bola kedysi. Môžem sa však mýliť a budem rád, ak mi k tomu dáte nejaký iný pohľad na vec.

„Odporúčania sú vo freelance svete základ.“

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

Na výber boli odpovede:

  1. Mám vlastný web a chodia mi dopyty.
  2. Odporúčania / referencie,
  3. Využívam portály ako upwork.com a pod. (aj domáce)

Pri tejto otázke samozrjeme väčšina respondentov označila viacero odpovedí + mi do poznámky pripísali, že zháňajú prácu aj vo facebook skupinách, na linkedine, alebo obiehajú osobne klientov.

„73% freelancerov má 1 až 4 stálych klientov.“

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

Skoro 9% opýtaných doplnilo v tejto otázke inú možnosť a tak som pozeral dotazník. Našiel som všelijaké odpovede ale len málo z nich je podľa mňa relevantných. Ľudia asi nepochopili slovíčko „stálych“ pretože som našiel napríklad človeka, ktorí o sebe tvrdí že má 200 klientov a robí SEO, Copy a Projektový management. Ďalší extrém: 300 klientov, Social média za mzdu 31-35€/hodinu. Ak tomu tak naozaj je, gut for you chlaci, len neviem kedy spávate.

Zaujímavý bol ale postreh od človeka ktorý sa živí „zábavou pre deti“ (klaun/kúzelník,…) a v tomto políčku napísal, že sa mu ročne vracia asi 10% klientov. Predpokladám, že narodeninové párty a pod. Máte aj vy podobných „vracajúcich sa“ klientov?

„Veľa ľudí pracuje doma.“

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

Coworkingy sú síce populárne, ale kedže cez 50% ľudí pracuje iba doma, rozhodne majú ešte na trhu priestor na získanie svojich zákazníkov. V tejto odpovedi sa pri políčku „iné“ najčastejšie vyskytovala odpoveď, že človek jazdí za klientom domov, alebo do jeho kancelárie.

Peňáze, úspech, sláva…

Toto bude pre mnohých asi najzaujímavejšia kategória. Ako som na začiatku článku spomenul, po prvom blogu sa strhla diskusia o tom, že freelanceri, ktorí robia za 5 €/hodinu predsa neexistujúúúú! Veď ako by aj pre boha mohli. Samozrejme som to teraz trošku nadniesol a prifarbil. No pravda je taká, že obzvlášť vo veľkých mestách a hlavne u nás v Bratislave ľudia žijú vo svojich „bublinkách reality“. Nie je to samozrejme len pri cenách. Mesto, jeho rýchlosť, biznis a celkový životný štýl na vás pôsobia a tak sa niekedy môže stať, že stratíte kontakt s realitou. Ja ako marketér sa snažím byť od všetkých týchto vecí čo najviac odosobnený, pri práci mi to mega pomáha. No na druhej strane, kde je dopyt, tam je ponuka a cena prirodzene rastie a tak to má byť. Nezabúdaj však prosím na to, že aj napriek tomu, že chceš a môžeš pracovať za vyššie ceny, nie si na svete sám.

No ale dosť bolo rečí, poďme na to:

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

„Do 5€/h síce veľa muziky nespravíš, ale nejakú predsa.“

Do 5€/h nájdete hlavne grafika. Otázkou je akého, takže tu (samozrejme ako aj inde) treba pozrieť portfólio prác a nejaké referencie od klientov. Skoro všeci sú z menšieho mesta. Takýto človek pracuje doma. Celkovo bolo takýchto ľudí 3,5% z 315 opýtaných.

„6-10€/h už sa dá niečo vymyslieť.“

Za sumu od 6€ do 10€/hodinu bude pre vás pracovať 18% mnou oslovených freelancerov. Opäť prevláda grafik. Ale v tejto skupine nájdete už človeka na každé z odvetví, na ktoré som sa pýtal. Jemne prevláda väčšie mesto nad dedinou. Niektorí z týchto ľudí zájdu aj do coworkingu.

„Väčšina robí za 11-20€/h“

V skupine od 11€ do 20€/hodinu, ktorá tvorí takmer 50% opýtaných, sú všetky oblasti zastúpené rovnakým dielom. Na grafe môžeš vidieť túto skupinu rozdelenú na dve časti. Ľudí, ktorí pracujú za 11-15€/hodinu, je 27% a ľudí, ktorí pracujú za 16-20€/hodinu, 23%. Výraznejšie tu prevláda veľké mesto nad dedinou. Väčšina pracuje doma, ale cca. 30% zájde aj do coworkingu.

„20-30€/h“

V skupine od 20€ do 30€ na hodinu som napríklad napočítal: 5 copywriterov, 15 programátorov, a 37 grafikov. Výrazne prevláda veľké mesto. Doma vs. coworking je to 50 na 50.

„Za 30-45€/h pracuje skoro 6% opýtaných“

5,8 % opýtaných pracuje za viac ako 30€ na hodinu. 2,3% opýtaných dokonca za sumy 41€ až 45€ na hodinu. Sú tu zastúpené v podstate všetky odvetvia. Najčastejšie pracujú po odporúčaní a žijú takmer výlučne vo veľkom meste. Coworking vs. domov je zhruba 50 na 50.

„Viac ako 45€/h už je dosť. Či?“

4,8 % opýtaných si za svoju prácu pýta viac ako 45€/hodinu. Robia všetky oblasti, žijú vo veľkom meste.

„Nepracujem za hodinovku. Veď to sa nedá takto povedať.“ 

Keď som dotazník distribuoval medzi freelancerov, niektorí z nich sa ozvali, že túto otázku nemôžu zodpovedať, lebo nenaceňujú projekty hodinovo. Tak som oslovil kamošku, ktorá viem, že naceňuje inak a požiadal som ju, nech sa mi k tomu vyjadrí. Aby ste mali prehľad aj o tom, ako inak napríklad freelanceri pracujú. Jej odpoveď:

„Ja svoju prácu nenaceňujem podľa hodín z jednoduchého dôvodu – robím z domu, prácu si rozdeľujem na celý deň, občas robím tri veci naraz a pre mňa osobne je tým pádom naozaj ťažké merať, koľko času mi trvalo to a to. Preto sa na začiatku spolupráce dohodnem s klientom na paušále – preberieme si rozsah práce a podľa toho sa potom dohodneme na cene tak, aby pomer cena / výkon vyhovoval obom stranám. Zatiaľ s týmto systémom nemal probém žiadny z mojich klientov, práve naopak.“

Kristína Šlesarová – social media specialist/copywriter

Prečo to tí ľudia vlasne robia?

Presná otázka znela takto: Aká je tvoja motivácia, že si freelancer? 

Na plnej čiare vyhráva odpoveď: sloboda/voľnosť/pohodlie.

Potom sú tu finacie, som sám sebe pán, robím čo mám rád, sám si vyberám joby, cestovanie, neviazanosť,… Ak chceš celý zoznam odpovedí môžem to niekam vysharovať, ale v podstate si prečítaš tristokrát to isté, len inak povedané.

Čo ďalej?

Veľký prieskum freelancerov od Truniversity

Pri možnosti napísať na túto otázku inú odpoveď prevládala hláška typu: Neviem, nerozmýšľal som zatiaľ nad tým, ale nikdy nehovor nikdy.

Dúfam, že sa ti moje spracovanie páčilo. Nechcel som z toho robiť diplomovú prácu z odboru „štatistický úrad“, ak niečo také vôbec existuje. Snažil som sa čo najviac ľudskou rečou interpretovať dáta, ktoré som mal. Ak máš na celú tému iný názor, alebo chceš niečo doplniť, v pohode mi napíš, budem veľmi rád. Vo veľkej téme freelancer vs. agentúra vs. urob si sám chcem samozrejme pokračovať. Takže ak ťa toto celé zaujíma, sleduj náš blog, facebook, alebo sa zaregistruj u nás na platforme, kde hneď získaš prístup k dvom online video kurzom marketingu ZADARMO a rozšír si tak svoje vedomosti a zručnosti.

„Osobne verím, že vzdelávanie (a aj jedno akou formou) je jedna z mála vecí, ktorá dokáže človeka a biznis naozaj posunúť ďalej. Tak to skús s nami.“

Newsletter

Páčil sa ti môj článok? Zapíš sa do newslettra, aby si nezmeškal ďalší.

Páči sa ti článok?
Tak ho posuň na:
Jakub_Mazán_Truniversity
Jakub Mazán CO - FOUNDER

V marketingu pôsobím viac ako 5 rokov. Pracoval som v rôznych reklamných agentúrach ako copywriter a idea maker. V tej poslednej, daren&curtis, som viedol celý kreatívny tím. Spolu s Mišom sme založili Truniversity a venujem sa tiež nastavovaniu komplexných marketingových komunikačných stratégií.

Komentáre

Povedali o nás

Povedali o nás
Baska_Klimek_Impact_HUB_Bratislava-150x150 Baška Klimek Zakladateľka Impact Hub Bratislava

Cieľ chalanov naučiť manažérov malých a stredných podnikov pracovať s online nástrojmi svojpomocne si nás získal. Sme radi, že ich hostíme v Impact HUBe. Tešíme sa na ich praktické kurzy a ďakujeme, že svoj čas venovali aj mentoringu našich členov.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Michaela Číková - Truniversity Michaela Číková www.dvereotvorene.eu

Svetové – priateľská atmosféra,jasný obsah prezentácie,kvalitné a výborné userfriendly odprezentovanie informácií,uvedenie príkladov a možnosť odskúšania na vlastnej stránke s prídavkom tipov a trikov = spokojnosť na mojej strane.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Eva Šimková - Truniversity Eva Šimková Headhunter

Veľmi prínosný kurz pre začínajucich podnikateľov, pripadne ludi, ktorí sa príliš neorientujú v oblasti online marketingu, ale mali by sa. Odporúčam hlavne pre ľudí, ktorí už majú projekt a teda majú poznatky na čom aplikovat.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Dominika Babulicová - Truniversity Dominika Babulicová Profesia, spol. s.r.o.

Všetko je o ľuďoch, preto oceňujem hlavne ľudský prístup lektora. Paťo bol po odbornej stránke dobre pripravený, mal zaujímavú prezentáciu plnú príkladov z praxe a odpovede na všetky otázky. Zároveň bol zvedavý na naše reálne problémy a vedel nám poradiť aj individuálne. Výborne spracované case studies, priebežné úlohy a praktická ukážka priamo na hodine pomohli k tomu, že sme si z kurzu neodniesli len kvantá teórie. Efektívne investované peniažky, ktoré sa vďaka množstvu získaných znalostí rýchlo vrátia.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Janka Johannesová Jana Johanesová Marketingový manažér

Kurz bol super. Veľmi si cením kvalitu, odbornost, starostlivost aj prostredie. Patrik sa fakt snažil odovzdať nám zo svojho know-how čo najviac, bol veľmi flexibilný a ústretový. Super!

Hodnotenie kurzu Truniversity - Vladimír Kubrický - Truniversity Vladimír Kubrický Realitná kancelária REALIS & Partners, s.r.o.

Kurz ma príjemne prekvapil a bol veľkou inšpiráciou pre intenzívnejšie aktivity na Facebooku. Veľká vďaka patrí Michalovi. Okrem toho, že sa o nás ako organizátor príkladne staral, bol prínosom aj v odbornej diskusii. Kurz prebiehal v komornej atmosfére, cítil som sa výborne. Som rád, že už nemusím kvôli podobným kurzom cestovať do Česka.

Hlavný partner projektu

Partneri

← Späť
Vitaj späť!
Sme radi, že si tu.
← Späť
Začni sa vzdelávať zadarmo
Problém pri registrácii. Skúste neskôr alebo nás kontaktujte
Prihlaseny

Vytvorením účtu alebo prepojením účtu na Truniversity-online.sk súhlasím s Podmienkami používania a Zásadami ochrany osobných údajov.

← Späť
Bol si odhlásený

Bol si automaticky odhlásený, pretože si sa prihlásil s tvojim účtom na inom zariadení.

Tvoj účet má licenciu iba pre 1 užívateľa a jeho zdieľanie s inými ľuďmi je proti našim pravidlám používania.

V prípade porušenia našich pravidiel, si vyhradzujeme právo zablokovať tvoj účet.

← Späť
Produkt bol úspešne pridaný do košíka