Tvor kvalitný obsah – prepis panelovej diskusie z konferencie Daily Web 2016

  • Jakub Mazán
  • 02. dec 2016
  • Nezaradené

Včera 1. 12. 2016 sa v Bratislave konala konferencia Daily Web 2016, na ktorej som sedel v panelovej diskusii na tému – Ako tvoriť content, ktorý ľudí zaujme.
Pôvodne som plánoval diskusiu odstreamovať live na Facebook priamo zo stoličky diskutujúceho, ale potom som si uvedomil, že hodinu by sa na to aj tak nikto nevydržal pozerať. Preto som sa rozhodol niektoré z myšlienok narýchlo spísať. Neber to prosím ako všeobecnú pravdu a návod na to, ako by mal fungovať aj tvoj obsahový marketing od A po Z. Skôr sa na to skús pozrieť ako na názory troch ľudí z praxe, ktorí sa danej (a samozrejme iným) témam venujú a zobrať si z toho, čo potrebuješ. Poprípade budem rád ak vznikne nejaká diskusia.

Ešte spomeniem, že v panelovke som sedel ja, Marek Šulík z Visibility, ktorý je tiež náš lektor v Truniversity a Tomáš Vatrt z Adbee Digital.

Ľudia vs. vyhľadávače – čo je podstatnejšie pri tvorbe obsahu.

Tu sme sa zhodli na tom, že obsah sa vždy tvoril a aj dúfajme bude tvoriť pre ľudí. Sú to práve ľudia, ktorí obsah vyhľadávajú a konzumujú. Ak by si tvoril len obsah „pre vyhľadávače“ a nikto by ho nehľadal, k čomu by to bolo? Môj osobný názor: SEO je dôležité, ale podstatnejšia je pre mňa informácia, idea obsahu, kontinuálnosť a jeho forma.

Aké postupy využívate aby ste zistili, aký obsah ľudí (cieľovú skupinu) zaujíma?

Určite si treba správne zadefinovať cieľovku a porozmýšľať nad tým, čo tá cieľovka rieši a aký obsah by sa jej hodil. Na to slúžia trv. User persony, o ktorých ti môžem napísať niekedy neskôr. Tomáš tu dal celkom super príklad na mamičkách. Je rozdiel keď komunikuješ na ženy, iné keď komunikuješ na ženy, ktoré majú partnerov a iné na ženy – mamičky. Predstav si ženu, ktorá je napríklad v treťom mesiaci. O čo sa asi tak zaujíma? Čo si bude kupovať prvé? Kočík vs. nejaké oblečenie. Podľa Tomáša je to skôr nejaké oblečenie, lebo sa na bábo teší a číta si o tom. Kočík bude asi kupovať neskôr. A ešte neskôr technické veci ako napríklad teplomer. V zime zistí že jej je zima na ruky keď kočíkuje, tak bude chcieť rukavice alebo nejakú násadku na kočár (že vraj také existuje). Keď si toto ako firma uvedomíš, tak vieš svoju cieľovku v podstate previesť celým nejakým obdobím, tvoriť super pomocný obsah a je šanca že aj čo-to predáš.

Existuje best practices – content, ktorý skrátka funguje všade a každému?

Ja si myslím, že obsahový marketing musí spĺňať jednu z týchto dvoch vecí:

1. Buď ním niekomu pomáhaš a riešiš nejaký jeho problém – vzdelávaš ho, radíš mu,…
2. Alebo ťa jednoducho baví. Tie priblblé gifká, mačičky, videá, youtuberi,… Vôbec to teraz nemyslím v zlom.

Ak obsah spĺňa jednu z týchto dvoch vecí, budeš ho robiť pravidelne a budeš ho vedieť doručiť cieľovke, tak si myslím, že má pre teba cenu ho robiť.

Druhá odpoveď na otázku je: Jednoducho pokus/omyl. Treba skúšať, testovať, vyhodnocovať si. Treba však myslieť na to, že obsahový marketing je vo všeobecnosti beh na dlhé trate a vyhodnotiť, že niečo robím zle na základe toho že mám iba 3 lajčíky na svojom 5-tom blogu je hlúposť.

Do akej miery je podstatná forma obsahu?

V dnešnej dobe sa technológie a trendy strašne rýchlo menia. Pred pár rokmi sme všetci pozerali len televíziu a dnes pozeráme youtuberov. Pred 3-4 rokmi stálo profesionálne video niekoľko 10 tísíc euro. Dnes síce stojí v podstate rovnako, ale môže sa veľmi ľahko stať, že video natočené na iPhone ho dokáže v niektorých merítkach tromfnúť. Myslím si, že doba je bohužiaľ alebo chvalabohu taká, že v globále praje skôr autentickosti, nedokonalosti a nie až takej profesionalite vo forme obsahu. Nevravím však, že netreba robiť pekné, remeselne zvládnuté veci. No na začiatku každého dobrého obsahu je myšlienka. Tá musí byť vyzretá a dobrá (buď pomáha, alebo baví). Ak je toto zvládnuté, forma už nie je až taká podstatná ako kedysi.

Dokáže kvalitný a zaujímavý obsah tvoriť aj „bežný“ človek, ktorý nie je marketér?

Môj názor je taký, že v 90% prípadoch dokáže tvoriť lepší obsah „bežný“ človek (owner biznisu) ako marketér z agentúry alebo freelancer. Keď v niečom podnikáš sám poznáš najlepšie svoj biznis, svojich zákazníkov, ich potreby… Mám k tomu aj super príklady a ak chceš môžem sa tejto téme venovať v samostatnom blogu. Napíš mi ak je záujem.

Treba na tvorbu kvalitného obsahu in-house človeka alebo agentúru? Výhody /nevýhody.

Agentúra je balík profíkov, ktorí ti vedia super poradiť. Vo veľa veciach. Na druhej strane mám pocit, že na Slovensku je taká trošku skreslená predstava čo to agentúra je. Veľa klientov má pocit, že agentúra je nejaký sluha, ktorému niečo zadám a ten mi to spraví. Najlepšie, čo najrýchlejšie a čo najlacnejšie. Ja toto spojenie klient – agentúra vnímam ako nejaké, nazvime to, strategické partnerstvo. Ako vraví Mišo: “Koľko do agentúry vložíš, toľko od agentúry dostaneš.” Všetko je to o spolupráci a to je slovíčko odvodené od spolu a pracovať. Čiže obidve strany. Agentúra vie veľakrát pomôcť. In-house človeka budeš tak či tak na niečo v nejakom čase potrebovať. Celé toto nastavenie je mega individuálne.

Mám super obsah… čo s ním ďalej? Ako ho dostať k cieľovke? Je to zadarmo?

Nie, nie je to zadarmo. A najlepšia cesta ako ho dostať k cieľovke je spojenie neplatených a platených kanálov. Medzi tie najlepšie a najefektívnejšie kanály patrí newsletter. Ďalej treba budovať nejakých ambasádorov tvojej značky, podporovateľov. To sú ľudia, ktorý rozšíria tvoj obsah ďalej. Ktosi múdry raz povedal, že 100 core fanúšikov dokáže naštartovať nejaký projekt. A potom sú tu platené cesty. Facebook dnes ponúka skvelé možnosti cielenia za pomerne slušné peniaze. Čiže tiež super cesta.

Jedna vec je tvoriť obsah ktorý je super a druhá vec je predaj. Aký je medzi nimi súvis?

Ako už som písal, content marketing je beh na dlhé trate. Na Slovensku nám to krásne ukázala agentúra Visibility, ktorej blog patrí k tomu TOP, čo môžeš u nás vidieť. Ale nie je to len o blogu. Je to aj o vzdelávaní a celkovom nastavení filozofie firmy. Marek vravel, že kontinuálne robia blog asi 5-6 rokov. Možno aj viac. Keď sa opýtaš ktoréhokoľvek študenta marketingu alebo nejakého markeťáka, či ho pozná, jeho odpoveď bude jednoznačná. Reálny príliv zákazok? Áno bol a aj je. Za x rokov tvrdej práce, ktorá sa tak či tak nedá poriadne číselne zmerať. Predstav si napríklad Red Bull. Čo myslíš, má vplyv na teba, keď vidíš bláznov skákať z lietadla a robiť brutálne videá na bajkoch, kúpiť si ich plechovku? Ja osobne si myslím, že má.

Snažil som sa to spísať čo najviac zrozumiteľne a bez zbytočných marketingových omáčok, dúfam, že som aspoň trošku pomohol alebo inšpiroval a ďakujem za pozvanie na konferenciu. Dík tiež Marekovi a Tomášovi za dobré myšlienky a Marekovi Didákovi za moderovanie. Čau.

Newsletter

Páčil sa ti môj článok? Zapíš sa do newslettra, aby si nezmeškal ďalší.

Páči sa ti článok?
Tak ho posuň na:
Jakub_Mazán_Truniversity
Jakub Mazán CO - FOUNDER

V marketingu pôsobím viac ako 5 rokov. Pracoval som v rôznych reklamných agentúrach ako copywriter a idea maker. V tej poslednej, daren&curtis, som viedol celý kreatívny tím. Spolu s Mišom sme založili Truniversity a venujem sa tiež nastavovaniu komplexných marketingových komunikačných stratégií.

Komentáre

Povedali o nás

Povedali o nás
Baska_Klimek_Impact_HUB_Bratislava-150x150 Baška Klimek Zakladateľka Impact Hub Bratislava

Cieľ chalanov naučiť manažérov malých a stredných podnikov pracovať s online nástrojmi svojpomocne si nás získal. Sme radi, že ich hostíme v Impact HUBe. Tešíme sa na ich praktické kurzy a ďakujeme, že svoj čas venovali aj mentoringu našich členov.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Michaela Číková - Truniversity Michaela Číková www.dvereotvorene.eu

Svetové – priateľská atmosféra,jasný obsah prezentácie,kvalitné a výborné userfriendly odprezentovanie informácií,uvedenie príkladov a možnosť odskúšania na vlastnej stránke s prídavkom tipov a trikov = spokojnosť na mojej strane.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Eva Šimková - Truniversity Eva Šimková Headhunter

Veľmi prínosný kurz pre začínajucich podnikateľov, pripadne ludi, ktorí sa príliš neorientujú v oblasti online marketingu, ale mali by sa. Odporúčam hlavne pre ľudí, ktorí už majú projekt a teda majú poznatky na čom aplikovat.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Dominika Babulicová - Truniversity Dominika Babulicová Profesia, spol. s.r.o.

Všetko je o ľuďoch, preto oceňujem hlavne ľudský prístup lektora. Paťo bol po odbornej stránke dobre pripravený, mal zaujímavú prezentáciu plnú príkladov z praxe a odpovede na všetky otázky. Zároveň bol zvedavý na naše reálne problémy a vedel nám poradiť aj individuálne. Výborne spracované case studies, priebežné úlohy a praktická ukážka priamo na hodine pomohli k tomu, že sme si z kurzu neodniesli len kvantá teórie. Efektívne investované peniažky, ktoré sa vďaka množstvu získaných znalostí rýchlo vrátia.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Janka Johannesová Jana Johanesová Marketingový manažér

Kurz bol super. Veľmi si cením kvalitu, odbornost, starostlivost aj prostredie. Patrik sa fakt snažil odovzdať nám zo svojho know-how čo najviac, bol veľmi flexibilný a ústretový. Super!

Hodnotenie kurzu Truniversity - Vladimír Kubrický - Truniversity Vladimír Kubrický Realitná kancelária REALIS & Partners, s.r.o.

Kurz ma príjemne prekvapil a bol veľkou inšpiráciou pre intenzívnejšie aktivity na Facebooku. Veľká vďaka patrí Michalovi. Okrem toho, že sa o nás ako organizátor príkladne staral, bol prínosom aj v odbornej diskusii. Kurz prebiehal v komornej atmosfére, cítil som sa výborne. Som rád, že už nemusím kvôli podobným kurzom cestovať do Česka.

← Späť
Vitaj späť!
Sme radi, že si tu.
← Späť
Začni sa vzdelávať zadarmo
Problém pri registrácii. Skúste neskôr alebo nás kontaktujte
Prihlaseny

Vytvorením účtu alebo prepojením účtu na Truniversity-online.sk súhlasím s Podmienkami používania a Zásadami ochrany osobných údajov.

← Späť
Bol si odhlásený

Bol si automaticky odhlásený, pretože si sa prihlásil s tvojim účtom na inom zariadení.

Tvoj účet má licenciu iba pre 1 užívateľa a jeho zdieľanie s inými ľuďmi je proti našim pravidlám používania.

V prípade porušenia našich pravidiel, si vyhradzujeme právo zablokovať tvoj účet.

← Späť
Produkt bol úspešne pridaný do košíka