Keď som ešte v minulom roku pripravoval prieskum slovenských freelancerov, vedel som, že téma to bude zaujímavá, ale netušil som, že až tak. Ohlasy na tento môj blog boli super a už vtedy som sa rozhodol, že si “posvietim” aj na slovenské agentúry. S tými je to samozrejme o dosť zložitejšie, lebo niektoré z nich sú zaneprázdnené a nejaký prieskum im môže byť v podstate vieš kde. Oslovil som viac ako 30 agentúr a získal dáta celkovo od 14-tich z nich. Osobne som spoko. Mohlo to byť aj horšie a ako som neskôr pri analyzovaní dát zistil, veľa vecí sa opakovalo (či už ceny, názory, atď.) Preto si myslím, že prieskum poskytuje aj napriek na prvý pohľad malej vzorke, veľmi relevantný pohľad na vec.
Pripravil som anonymný dotazník, v ktorom ani ja sám nevidím koho odpoveď je z akej agentúry. Je to hlavne kvôli cenám, na ktoré bývajú agentúry dosť citlivé. V agentúrach kde poznám ľudí som písal priamo im a tu sa dá povedať, že na 99% vyplnili dotazník všetci. V iných agentúrach som písal na oficiálne maily z ich webov + facebooky. Z takto oslovených agentúr bola úspešnosť podstatne nižšia. Ale dosť bolo rečí, poďme sa pozrieť na čísla.
Ako veľké agentúry som oslovil?
Bratislava je centrum
Samozrejme to môže byť spôsobené aj tým, že bývam v Bratislave, agentúry tu poznám a oslovoval som ich “napriamo” cez kamošov, ktorých v nich mám. Neoslovoval som však iba veľké agentúry a čo-to som samozrejme aj pogoogloval. Celkovo mi inak dotazník, jeho rozposlanie, komunikácia s agentúrami a jeho spracovanie zhltol viac ako 22 hodín čistej práce.
Aké agentúry nájdeš a čo všetko dokážeš dostať u jednej?
V tejto otázke som sa pýtal, čo všetko agentúry dokážu zastrešiť. Robil som v agentúrach a tak viem, že to skoro nikdy nie je o “jednom biznise” resp. špecializácii na danú oblasť. Okrem toho, keď dnes niekto napíše, že je onlinová agentúra v podstate vie spraviť všetko od loga, cez nový web až po Facebook komunikáciu. Samozrejme sú aj výnimky, agentúry, ktoré sa špecializujú iba na jednu, alebo úzku skupinu služieb. Developerské domy, mediálne agentúry, špecializované PPC a SEO agentúry… Aj na túto otázku odpovedala väčšina agentúr tak, že vybrala viac možností. Čiže, zjednodušene a v normálnej reči povedané: Dnes už ti vie väčšina agentúr pomôcť v podstate “so všetkým” čo potrebuješ naraz a máš to tak pod jednou strechou. Či je to okej, alebo nie, nechám na teba. Na výber v odpovediach na otázku, aký typ agentúry ste, bolo: Kreatívna, Performancová, Onlinová, Fullservisová, PPC a SEO agentúra, Social media agentúra, Produkčná agentúra (foto + video) a Mediálna agentúra. Do políčka iné niekto v dotazníku napísal: “Sme developeri”. No to predpokladám, že dokáže zabezpečiť aj 99% všetkých ostatných opýtaných agentúr.
Lokálnosť vs. svetovosť
Táto otázka má v agentúrnom svete jasnú odpoveď. Aj keď bolo 85% oslovených agentúr z Bratislavy, ich pôsobnosť je celoslovenská a zahraničná zároveň. Inak dve agentúry odpovedali, že ich klienti sú prevažne z okolia, kde pôsobia. Myslel som si, že to budú práve “mimo-bratislavské” agentúry, no obe boli z Bratislavy. Jedna mala veľkosť od 10 do 15 zamestnancov a druhá od 15 do 20. Priemerná hodnota jednej zákazky sa u oboch pohybovala od 5 do 10 tisíc euro. Ich biznis netvoria veľký klienti. Graf: Možnosti odpovede boli: 1. Prevažne z okolia kde pôsobíme 2. Z celého Slovenska 3. Máme aj zahraničných klientov.
Veľkosť klientov
Možnosti odpovede boli: 1. Väčšinou menších (firma o cca. 5tich zamestnancoch, alebo napr. živnostník s jeho projektom ), 2. Väčšinou SMB – Malý a stredný biznis (firmy o desiatkach zamestnancoch), 3. Väčšinou veľkých (stovky zamestnancov, TOP zadávatelia reklamy).
Našli sa aj takí experti, čo zaškrtli všetky tri možnosti. Osobne tomu neverím, resp. príde mi to divnučké, lebo skombinovať zákazku pre Orange, Telekom, ČSOB alebo Tatra Banku s maličkým živnostníkom, pri kvázi “rovnakých cenách zamestnancov” (nákladoch) mi trošku biznisovo uchodí, ale je pravda, že ja agentúru nevlastním a keď to niekto zvláda, tak prečo nie. Najviac sa samozrejme mixovali SMB + Veľký klient a tiež Malý klient + SMB. Taktiež som našiel aj “čistokrvných” čo robia iba SMB a iba Veľkých hráčov.
Priemerná hodnota jednej zákazky
Tu je všetko podstatné vidieť z grafu. Teda okrem políčka iná možnosť. Tam agentúra odpovedá takto: “300 – 30 000+”. Je to tá istá agentúra, ktorá v predchádzajúcej otázke odpovedala, že robí pre všetky veľkosti klientov. Hmmm. Oukej.
Spokojnosť s klientmi
Pri všetkých týchto otázkach bola stupnica 1 až 7. Kde 1-tka predstavovala ideálny stav a 7-čka úplné peklo. Obrazne samozrejme.
Aké sú najčastejšie problémy s klientmi?
Presne takto som sa opýtal aj v dotazníku. A dostal som veľmi veľa zaujímavých odpovedí. Dosť z nich sa samozrejme opakovalo. Keďže som ale super, poprosil som pomimo dotazníka Peťu Jankovičovú Managing directorku a spolumajiteľku českého Triadu, aby mi k tejto téme napísala viac a ona sa úplne super rozpísala. Verím, že veľa ľudí z agentúr sa s ňou stotožní. Zároveň však chcem povedať, že Peťa mi dala povolenie zverejniť tento zoznam, ale jedným dychom dodala, že: “Oki, len ak ťa môžem poprosiť, niekam tam uviesť, že väčšina našich klientov je fakt vyspelých a máme partnerský vzťah. Aby to nevyzeralo, že veci, ktoré spomínam sú u všetkých našich klientoch. Máme fakt super klientov a som za to veľmi vďačná, tým menej super sme museli dať bohužiaľ pápáá”
- 1. Juniornosť ľudí, ktorí nám projekty zadávajú a feedbackujú – spôsobuje to často krát neefektivitu a zbytočné kolá pripomienok. Asi všetky agentúry už zažili situáciu, kedy Junior niečo pripomienkoval na 4 kolá a až potom to ukázal nadriadenému a ten sa vrátil k úplne prvému návrhu.
- 2. Mnohí klienti nerozumejú, že na kvalitnú kreatívnu prácu treba čas. Na vymyslenie naozaj silnej idey treba naozaj veľa sústredenia, energie a času skúsených ľudí. No a samozrejme niekedy nechápu, že čas stojí peniaze. A že si nekupujú jednu vetu, ale aj celé premýšľanie za ňou.
- 3. Už sa nám to síce darí prekonávať, ale niektorí klienti majú dojem, že agentúra je ich osobný otrok. Deje sa to hlavne u lokálnych firiem, v ktorých nepôsobia/nepôsobili manažéri zo zahraničia, kde sú zvyknutí na partnerský prístup. My sa vždy snažíme klientov vzdelávať, rozprávať sa s nimi a rozvinúť vzťah. Ak to však ani po veľkom úsilí a istom čase nefunguje, je načase sa rozlúčiť. My ako agentúra totiž chceme byť partner. Len tak môžu vznikať najlepšie výsledky. Keď na projektoch pracujeme s klientom spoločne, nie proti sebe.
- 4. Keď o financiách na marketing rozhoduje nákupné oddelenie, ktoré marketingu nerozumie.
- 5. Nechápu, že zamestnávať ľudí a pritom nemať od klienta žiadny výhľad projektov do budúceho obdobia je obrovské riziko. Buď je situácia, že prídu projekty, na ktoré nemáme voľnú kapacitu a teda je risk nestíhania a zníženia kvality, alebo naopak projekt nepríde a my máme v agentúre dedikovaných ľudí, ktorých treba platiť. Vyberáme si preto klientov, ktorí s nami rátajú v dlhodobom horizonte, kde budeme môcť spoločne budovať značku a zároveň vieme plánovať kapacity aj náš cash flow.
- 6. Porovnávajú svoj plat s tým, čo platia agentúre – to je holý nezmysel, pretože agentúra má aj iné ako mzdové náklady.
- 7. Keď počujeme vetu: Ale moja neter vie vo photoshope a urobila by to za polovicu, tak utekámeeeeee 🙂
BONUS v strede článku:
Stiahni si kompletné odpovede na otázky: V čom má klient výhodu keď pracuje s vašou agentúrou a nie s freelancermi? + Aké sú najčastejšie problémy s klientmi?
Ak si chceš pozrieť kompletné odpovede dotazníka na tieto dve otázky stiahni si PDF-ko TU.
Nakoniec peniaze!
Ak si zvedavý, za koľko a čo od agentúr dostaneš, je dobré, že si to zvládol prečítať až sem. Všetko podstatné sa už dozvieš z fotiek odpovedí. Obrázky sa dajú po kliknutí zväčšiť, aby sa ti lepšie čítalo.
Modelový príklad. Reálne zadanie pre agentúru.
Tu sa mi páčil prístup poslednej agentúry. Je to veľká agentúra, ktorá pracuje na veľkých značkách a presne vedia kde je ich rybník + majú super systém na interné nastavenie ceny produkcie vs. objem budgetu. Ten im vie rýchlo napovedať, či sa do spolupráce majú pustiť, alebo nie. To si myslím, že veľa agentúr a celkovo aj podnikateľov podceňuje. Nevedia kedy povedať nie a zákazka tak môže byť pre nich nezmyselná a v konečnom dôsledku prerobia.
A to je koniec môjho prieskumu. Ešte raz pripomínam, že kompletné odpovede na otázky: (V čom má klient výhodu keď pracuje s vašou agentúrou a nie s freelancermi? + Aké sú najčastejšie problémy s klientmi?) si môžeš stiahnuť z tohto linku.
Ďakujem všetkým agentúram a kamošom v nich, že si našli čas. Pozbierané dáta som sa snažil pretransformovať do “ľudskej” reči, aby si z toho pochopil čo najviac a čo najjednoduchšie sa dá. Myslím, že to celé nebolo až také márne. Ak si to myslíš aj ty, daj prosím článku like/share alebo koment a pošli tak tento blog ďalej medzi ľudí. Bude to “pláca” za čas, ktorý som na ňom strávil.
Komentáre