Podnikateľ spraví aj tak vždy lepší content ako agentúra. Prečo?

  • Jakub Mazán
  • 16. jan 2017
  • Nezaradené

Okej. Priznávam nadpis som trošku prehajpoval, ale potreboval som ťa sem dostať a sám uvidíš, že článok nie je bullshit. V jednom z mojich predchádzajúcich článkov, v ktorom som sa venoval tvorbe dobrého obsahu som napísal, že si myslím, že v 90% prípadoch vie podnikateľ a.k.a. normálny človek a.k.a. (owner biznisu) tvoriť lepší obsah, ako agentúra a.k.a. marketér.

Neviem či to číslo úplne sedí, ale predpokladám, že o slovíčka sa tu doťahovať nebudeme. Základ, na ktorom som toto svoje tvrdenie postavil je ten, že si myslím, že agentúra nebude nikdy tak dobre poznať tvoje podnikanie ako ty sám. Aj keby to bola najlepšia agentúra na svete. Niekoľko ľudí mi napísalo, aby som o tejto téme napísal viac a “rozmenil ju na drobné”.

Čo je dobrý content a ako to zistiť?

Na začiatku si treba uvedomiť hneď niekoľko základných vecí:

1. Content marketing je beh na dlhé trate a mám pocit, že si veľa krát vyžaduje doslova vizionárskeho klienta. Content treba robiť dlhodobo a kontinuálne podľa nejakej stratégie. So stratégiou sa samozrejme časom môže hýbať, netreba ju však meniť zakaždým, keď dostaneš na blog alebo Facebook obrázok o jeden lajk menej ako si si vysníval.

2. Content marketing a jeho “účinnosť” sa vo všeobecnosti dosť náročne vyhodnocuje. Vyžaduje si to veľkú dávku zdržanlivosti, pochopenia a “vyznania sa do problematiky” na strane klienta. Podobný prípad ako v prvom bode.

3. Autenticita a pravidelnosť je základ.

4. Dobrý obsah ťa musí podľa mňa za A: Buď niečo naučiť, alebo ti pomôcť (vzdelávačky, návody, odbornejšie články… alebo za B: Musí ťa zabaviť / potešiť. (YouTube, gifká, mačičky,…)

V dnešnom pretechnizovanom svete preplnenom informáciami chcú ľudia “uveriteľnosť” a autenticitu. Osobne si myslím, že presne na tomto princípe vyrástli youtuberi. Sú to v podstate obyčajní ľudia, ktorí ukazovali pravidelne a uveriteľne svoj život vo videách. Až neskôr, práve vďaka obsahu, ktorý tvorili sa z nich stali “značky”.

Televizia vs. Youtube

Staromódny nalinkovaný obsah, ktorý robíš len “kvôli tomu, aby niečo bolo” alebo, aby si mal sem-tam čosi na blogu alebo Facebooku by som napríklad prirovnal k televízii, ktorej sláva vo všeobecnosti klesá. Pomaly ju nahrádzajú služby ako Amazon Prime, Netflix alebo generácia youtuberov. Myslím si preto, že budúcnosť komunikácie napríklad na sociálnych sieťach, blogoch a všetkých tých “youtuboch” je skôr v rukách vlastníkov biznisu (alebo ich in-house marketingových oddeleniach) ako v agentúrach.

Ako to vyzerá v praxi?

Champion Club a.k.a. keď to robia blázni, sociálne siete šalejú.

Chalani patria k mojim najbližším kamošom a aj keď ja do posilky ani nepáchnem a celý tento svet je pre mňa na míle vzdialený, musím uznať, že to robia skvelo. Ak by som mal zrátať všetky marketingové poučky, ktoré pri tom často porušia, asi by som si musel na pomoc zobrať kalkulačku, ale pravdou však ostáva to, že im to funguje. Behom dvoch rokov fungovania dokázali otvoriť posilňovne v 3 mestách, kde sa konajú tréningy s trénerom každý deň (niekedy aj viac), postaviť outdoor workoutové centrum a zorganizovať X eventov, na ktoré prišli stovky ľudí, niekedy dokonca z celého Slovenska. Alebo dokázali vyzbierať tisícky eur na pomoc tým, čo to potrebujú. A to do dnešného momentu nemajú ani web. To všetko vďaka skvelej práci na sociálnych sieťach a kvalitnému produktu, ktorému ľudia veria.

Champion Club

Správa sociálnych sietí je kompletne v rukách zakladateľov. Sem tam postujú o 6 ráno (keď v podstate ešte nikto nie je hore), veľa fotiek je rozmazaných, niekedy vypostujú 3 posty za deň, niekedy nedajú von týždeň nič. Do podpory príspevkov nedali za celú dobu existencie ani cent. Napriek tomuto všetkému sú dlhodobo úspešní práve vďaka tomu, že ich obsah v online odráža na 99% skutočnosť samotnej firmy (v tomto prípade občianskeho združenia). Hovoria svojím typickým jazykom (tone of voice- ak to chceš po markeťácky), majú svoj štýl, na ktorom sa cieľovka baví a rešpektuje ho, obsah prevláda nad samotnou formou obsahu (to čo je vo videu je podstatnejšie, ako to či je video HD a TOP natočené alebo nie,…) Toto sú ich piliere (ktoré samozrejme nemusia fungovať pre všetkých a všetky typy biznisu) na ktorých postavili svoju úspešnú komunikáciu. Vybudovali okolo seba obrovský fan base podporovateľov a ambasádorov značky. Tvoria obsah, ktorý ich cieľovku baví a motivuje a ich tréningy a akcie sa plnia. That’s it. Žiadne vymýšľačky okolo. Ich page naozaj stojí za dôslednejšie preskrolovanie. 

Keď obsah chutí…

Micho GustoMichal strávil nejaký ten rok za barovým pultom. Dnes už postáva zvyčajne za tým svojím v malej prevádzke v bratislavskej Petržalke. Micho Gusto cafe y tapas je príjemné miesto na kávičku alebo posedenie pri vínku. Mišo si facebooky a instagramy rieši sám a dosahuje skvelé čísla, tiež bez väčších investícií. Mišo napríklad podľa môjho názoru zvláda TOP práve instagram. 62 postov a viac ako 2000 followerov bez „boostovania“ je super výsledok. Recept na úspech? Pekné fotky priamo z diania firmy, prirodzenosť, heštegy tak akurát a nič zbytočne nesiliť. Pomrkaj, poslintaj, inšpiruj sa a skoč na kavíčku.

Micho Gusto tapas y cafe

Čo ak to treba robiť vo veľkom?

Je pravda, že moja teória platí vo väčšine lepšie pre malé alebo stredné podniky. Veľké korporácie takýto typ práce radšej outsourcujú. Je veľmi dôležité vnímať content marketing, marketing a celkovo komunikáciu, ako živý organizmus a preto aj moje rady alebo názory prosím neber ako všeobecnú pravdu na život, ale skôr niečo nad čím sa treba zamyslieť a zobrať si z toho to svoje. Nikde som netvrdil, že agentúry robia svoju prácu vo všeobecnosti zle. Treba s nimi však vedieť dobre komunikovať a úzko spolupracovať. A napríklad pri správe sociálnych sietí budem stále presvedčený o tom, že by mala z veľkej časti ostať v rukách klienta, ktorý by mal však ovládať aspoň základné princípy. Tie inak môžeš pochytiť aj u nás v našom najpredávanejšom online kurze Facebook marketingu od Paťa Bartáka.

Ďalšie pekné príklady, čo ma bavia:

Pekne robí svoje sociálne siete aj Martinus, ktorý má samozrejme in-house markeťákov.

Osobne mám veľmi rád gastronómiu ako takú a slovenská TOP reštika Fou Zoo ma dostala obsahom, ktorý pre nich chystajú FOLK PUBLISHING a dizajnové štúdio MILK. Pre mňa osobne je to TOP contentová práca na Slovensku, akú sledujem.

Páči sa mi napríklad aj komunikácia značky Lunter, ktorú robia v Seesame. Baví  ma tiež Lidl a ich obsahový a celkovo komunikačný model, ktorý si tiež produkujú in-house.

Ak máš na celú tému iný názor, budem rád za každý zmysluplný komentár a prínosnú diskusiu. Smelo do toho, napíš mi! 

Newsletter

Páčil sa ti môj článok? Zapíš sa do newslettra, aby si nezmeškal ďalší.

Páči sa ti článok?
Tak ho posuň na:
Jakub_Mazán_Truniversity
Jakub Mazán CO - FOUNDER

V marketingu pôsobím viac ako 5 rokov. Pracoval som v rôznych reklamných agentúrach ako copywriter a idea maker. V tej poslednej, daren&curtis, som viedol celý kreatívny tím. Spolu s Mišom sme založili Truniversity a venujem sa tiež nastavovaniu komplexných marketingových komunikačných stratégií.

Komentáre

Povedali o nás

Povedali o nás
Baska_Klimek_Impact_HUB_Bratislava-150x150 Baška Klimek Zakladateľka Impact Hub Bratislava

Cieľ chalanov naučiť manažérov malých a stredných podnikov pracovať s online nástrojmi svojpomocne si nás získal. Sme radi, že ich hostíme v Impact HUBe. Tešíme sa na ich praktické kurzy a ďakujeme, že svoj čas venovali aj mentoringu našich členov.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Michaela Číková - Truniversity Michaela Číková www.dvereotvorene.eu

Svetové – priateľská atmosféra,jasný obsah prezentácie,kvalitné a výborné userfriendly odprezentovanie informácií,uvedenie príkladov a možnosť odskúšania na vlastnej stránke s prídavkom tipov a trikov = spokojnosť na mojej strane.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Eva Šimková - Truniversity Eva Šimková Headhunter

Veľmi prínosný kurz pre začínajucich podnikateľov, pripadne ludi, ktorí sa príliš neorientujú v oblasti online marketingu, ale mali by sa. Odporúčam hlavne pre ľudí, ktorí už majú projekt a teda majú poznatky na čom aplikovat.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Dominika Babulicová - Truniversity Dominika Babulicová Profesia, spol. s.r.o.

Všetko je o ľuďoch, preto oceňujem hlavne ľudský prístup lektora. Paťo bol po odbornej stránke dobre pripravený, mal zaujímavú prezentáciu plnú príkladov z praxe a odpovede na všetky otázky. Zároveň bol zvedavý na naše reálne problémy a vedel nám poradiť aj individuálne. Výborne spracované case studies, priebežné úlohy a praktická ukážka priamo na hodine pomohli k tomu, že sme si z kurzu neodniesli len kvantá teórie. Efektívne investované peniažky, ktoré sa vďaka množstvu získaných znalostí rýchlo vrátia.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Janka Johannesová Jana Johanesová Marketingový manažér

Kurz bol super. Veľmi si cením kvalitu, odbornost, starostlivost aj prostredie. Patrik sa fakt snažil odovzdať nám zo svojho know-how čo najviac, bol veľmi flexibilný a ústretový. Super!

Hodnotenie kurzu Truniversity - Vladimír Kubrický - Truniversity Vladimír Kubrický Realitná kancelária REALIS & Partners, s.r.o.

Kurz ma príjemne prekvapil a bol veľkou inšpiráciou pre intenzívnejšie aktivity na Facebooku. Veľká vďaka patrí Michalovi. Okrem toho, že sa o nás ako organizátor príkladne staral, bol prínosom aj v odbornej diskusii. Kurz prebiehal v komornej atmosfére, cítil som sa výborne. Som rád, že už nemusím kvôli podobným kurzom cestovať do Česka.

← Späť
Vitaj späť!
Sme radi, že si tu.
← Späť
Začni sa vzdelávať zadarmo
Problém pri registrácii. Skúste neskôr alebo nás kontaktujte
Prihlaseny

Vytvorením účtu alebo prepojením účtu na Truniversity-online.sk súhlasím s Podmienkami používania a Zásadami ochrany osobných údajov.

← Späť
Bol si odhlásený

Bol si automaticky odhlásený, pretože si sa prihlásil s tvojim účtom na inom zariadení.

Tvoj účet má licenciu iba pre 1 užívateľa a jeho zdieľanie s inými ľuďmi je proti našim pravidlám používania.

V prípade porušenia našich pravidiel, si vyhradzujeme právo zablokovať tvoj účet.

← Späť
Produkt bol úspešne pridaný do košíka