Čo je lepšie? Mať agentúru? Freelancerov? Alebo si marketing robiť sám?

  • Jakub Mazán
  • 06. sep 2016
  • Nezaradené

Agentúry

Tú otázku z nadpisu tohto blogu si s Mišom kladieme už dlhšie. V podstate je asi jedno komu túto otázku položíš, vždy dostaneš inú odpoveď. Majiteľ agentúry by ti určite hovoril, že taký komplexný servis, ako u neho nedostaneš nikde. Agentúra dokáže pokryť všetko, čo jej zadáš. Tvoja práca na marketingu tak odpadá a ty sa môžeš naplno venovať svojmu biznisu a rozvíjať ho. Osobne si myslím, že je to pekná hlúposť. Pracoval som v agentúre nejaký ten rok a viem, že veľa ľudí (klientov) si to tak naozaj aj predstavuje. Častokrát prídu (hlavne SMB – malí a strední klienti) do agentúry bez jasne špecifikovaného problému, ktorý potrebujú vyriešiť a bez základných znalostí. Okej, nemusí vedieť každý všetko, veď presne preto ideš do agentúry, ale veta typu: “Niečo tam spravte s tými Gúúglami, aby som zarábal” dokáže vytlakovať nejedného accounta. Ktorý potom podobným štýlom briefuje kreatívcov alebo stratégov. “Spravte tam niečo kreatívne”.

Pozn: Ciele sa väčšinou stnovujú podľa nasledovného kľúča: 

  • Specific = špecifické
  • Measurable = merateľné
  • Achievable = dosiahnuteľné
  • Realistic = reálne
  • Timely  = časovo ohraničené 

Klient príde bez nápadu na kampaň, bez briefu a stanovených cieľov, ktoré chce dosiahnuť. Veď načo. Na to mám predsa agentúru. Hlúposť. Agentúra nikdy nebude poznať tvoj biznis tak, ako ho poznáš ty sám. Nikdy. Aj keď bude mať tých najlepších ľudí na svete. Agentúra nemôže, alebo by nemala sama stanovovať ciele kampane. To slovíčko sama je tam naschvál a je dôležité. S nastavovaním cieľov samozrejme klientovi pomôcť môže, ale myslím si, že prvotný impulz by mal vždy prísť zo strany klienta. Vzťah klient – agentúra musí byť o rovnováhe, spolupráci (to je od slova pracovať – ako na strane agentúry, tak aj na strane klienta) a neustálej komunikácii. Jednoducho zabudni na to, že keď zabehneš do agentúry, môžeš sa na marketing vykaslať.

David Ogilvy

Výhody agentúry:

  • Komplexný tím.
  • Ak vypadne niekto z tímu agentúra ho hneď vie nahradiť.
  • Všetko máš pod jednou strechou. Nákup médií, grafiku, kreatívu, PPCčky, Web servis atď atď. (platí v prípade full servisových agentúr)

Nevýhody agentúry:

  • Agentúry sú najdrahšie.
  • Hodinovky agentúr sa hýbu v rozmedzí: 30-70€/h.
  • Aj keď máš agentúru, potrebuješ niekoho kto ju bude briefovať, starať sa o komunikáciu a spolupracovať s ňou. (To samozrejme potrebuješ aj pri freelanceroch)

Pre koho je vhodná agentúra?

Ani pri jednom z toch príkladov, o ktorých sa bavíme, sa to nedá vždy jednoznačne povedať, ale agentúrne riešenia sú vhodné skôr pre veľkých klientov. Tí najväčší (Telekom, Orange, ČSOB, Tesco atď.) dokážu častokrát v agentúrach vyťažiť celé tímy ľudí, alebo mať dokonca viacero agentúr. Do agentúr však zamieria aj strední alebo menší klienti, čo je úplne v poriadku. Treba len myslieť na jednu vec. To, že máš agentúru neznamená, že sa marketingu vo firme nebudeš venovať. S týmto majú problém hlavne menší klienti, ktorí si myslia, že agentúra za nich spraví všetko a oni môžu dať od roboty ruky preč. Pri agentúrach, ale aj pri freelanceroch v podstate platí takýto zjednodušený vzorec:

„Čím viac do agentúry vložíš, tým viac od agentúry dostaneš“

Freelaceri

Čo sa týka “zapojenosti do spoločného diela” vo vzťahu klient – freelacer, tu je to veľmi podobné, ako s agentúrou. Rozdiel je v tom, že keď sa rozhodneš spolupracovať s freelancermi bude tvoja komunikácia s najväčšou pravdepodobnosťou viac roztrieštená. Čo v ľudskej reči znamená, že grafiku ti bude robiť jeden, programovanie druhý a PPCčky tretí. Výsledkom je viac telefonátov a mailov a v konečnom dôsledku samozrejme viac času. Taktiež tu netreba zabúdať na dobré briefovanie a jasné stanovenie cieľov pred začatím spolupráce. Ak chceš robiť s freelancermi, tak existuje veľa skupín na facbooku, kde ich nájdeš, alebo si pozri napr. web freelanceri.sk

freelanceri.sk

Výhody freelacera:

  • Môžeš nájsť naozaj mega špecialistu na daný segment.
  • Vie sa ti venovať “poctivejšie” ako agentúra.
  • Pri dlhodobej spolupráci sa z neho častokrát stane aj „ambasádor“ tvojej značky.
  • Je väčšinou lacnejší. Grafik (5-30€/h) Copy (5 – 30€/h) Programátor rátaj s cenou cca. (20-40€/h) PPCčkar (15-35€/h)…
  • Ceny sú samozrejme orientačné a môžu sa hýbať. Takisto treba rátať s tým, že grafikovi za 5€/h nemôžeš zadať rovnaký typ práce, ako tomu, ktorý si pýta 30€/h.

Nevýhody freelancera:

  • Budeš ich potrebovať asi viac. Na každú vec, vždy nového človeka = viac komunikácie = viac času.
  • Ak freelancer ochorie, je celkom problém ho instantne nahradiť.
  • Menšia komplexnosť výstupu.

Pre koho sú vhodní freelaceri?

Kombinácia freelacerov je podla mňa vhodná pre každého, kto sa rozhodne “obetovať” tomu čas. A je jedno, či je to malá alebo veľká firma. Veľmi ich využívajú začínajúce firmy a “startupy”. V poslednej dobe pozorujem však trend, že aj veľké firmy, ktoré majú dlhoročne agentúry si na niektoré “joby” zháňajú externých freelancerov. Tak, ako pri každej možnosti, treba si jednoducho spísať pre a proti a rozhodnúť sa individuálne.

Urob si sám – marketing vo vlastnej réžii

A ešte tú máme poslednú možnosť. Šéfovať si to celé sám. Podľa mňa sa to do určitého momentu zvládnuť dá. Aspoň zo začiatku, pokiaľ máš aké-také marketingové skills. Potom určite odporúčam najať človeka, ktorý bude mať marketing exekučne na starosti. Niekoho komplexného, kto vie vo fotošope odrezať obrázok, dať ho na facebook, zaplatiť ho, vyklikať PPCčky a časom bude vedieť dobre briefovať buď freelancerov, alebo agentúru, alebo viesť a rozširovať interný marketingový tím. Čo je inak v dnešnej dobe celkom trend, ako sa tak pozerám nie len po slovenských marketingových vodách. Niečo ako vlastná malá produkčná agentúra vo firme.

Výhody toho “mať marketing u seba”:

  • Je to (asi) najlacnejšia cesta.
  • Máš o tom celom mega prehľad.
  • Si flexibilnejší a rýchlejší v rozhodovaní a exekúcii.

Nevýhody/ťažkosi:

  • Musíš mať veľa vedomostí.
  • Veľa času
  • Kvalitných ľudí in-house.

Pre koho je to vhodné?

Tento model je vhodnejší skôr pre menšie alebo začínajúce podniky, ktoré sa takto dokážu flexibilnejšie hýbať a vo svojich začiatkoch rýchlo rásť. Ale aj keď som na začiatku tohto blogu písal o tom, že pre veľkého klienta je vhodnejšia skôr agentúra, existujú samozrejme aj výnimky. Na Slovensku sú to napríklad Lidl alebo ZUNO banka. Obaja si marketing exekučne robia u seba. Viem, že spolupracujú aj s “externistami” ale agentúry vyslovene nemajú. A pritom napríklad taký Lidl bol v roku 2015 na 3. mieste v spendoch na reklamu na Slovensku. Predbehli ho len Telekom a Orange. Len taká malá poznámka pomimo: Osobne považujem marketing Lidlu v posledných rokoch za jeden z TOP na Slovensku, ak nie aj najlepší.

reklamný trh na Slovensku v roku 2015

Časy sa menia, jedno ostáva

Marketing, jeho trendy a celkovo podnikanie sa v dnešnom svete neuveriteľne rýchlo menia. No vo všetkých prípadoch je základom úspechu nastavenie dobrých vzťahov klient- agentúra, klient – freelancer, alebo klient a svoje oddelenie. Tieto vzťahy stoja z veľkej časti na profesionalite, znalostiach a komunikácii oboch strán. Aj toto bol jeden z dôvodov prečo sme sa rozhodli založiť Truniversity. Videli sme, že klientom, ale aj agentúram a freelancerom častokrát chýbali vedomosti. Preto sme sa rozhodli ľudí učiť marketing. Pripravili sme platformu na online vzdelávanie pomocou videí, ktorú budeme neustále rozširovať o nové a nové kurzy, takže prístup k fresh vedomostiam je v podstate neobmedzený. Chceme ľudom ukázať možnosti marketingu a nechať ich rozhodnúť sa samých, akou cestou sa potom vydajú. A je jedno, či ide o malého živnostníka z Dubnice, alebo marketingového manažéra Telekomu, ktorý rozdeľuje niekoľko miliónový budget. Som presvedčený o tom, že čím viac budú ľudia vedieť, tým bude výsledok lepší a celé podnikateľské prostredie na Slovensku sa posunie o kúsok vpred. That’s it. Takto to chceme.

Mišo a Kuko.

 

PS: Budeme radi ak sa s nami podelíš o tvoj názor/skúsenosť/postreh na túto tému. Buď priamo tu, pod článkom v komente, alebo hocikde na Faceboočikoch (len nás nezabudni označiť, aby sme sa ku komentáru dostali). Plánujeme sa totižto tejto téme venovaj viac a podrobnejšie a tak je pre nás každý názor a postreh dôležitý. Dík. 

Newsletter

Páčil sa ti môj článok? Zapíš sa do newslettra, aby si nezmeškal ďalší.

Páči sa ti článok?
Tak ho posuň na:
Jakub_Mazán_Truniversity
Jakub Mazán CO - FOUNDER

V marketingu pôsobím viac ako 5 rokov. Pracoval som v rôznych reklamných agentúrach ako copywriter a idea maker. V tej poslednej, daren&curtis, som viedol celý kreatívny tím. Spolu s Mišom sme založili Truniversity a venujem sa tiež nastavovaniu komplexných marketingových komunikačných stratégií.

Komentáre

Povedali o nás

Povedali o nás
Baska_Klimek_Impact_HUB_Bratislava-150x150 Baška Klimek Zakladateľka Impact Hub Bratislava

Cieľ chalanov naučiť manažérov malých a stredných podnikov pracovať s online nástrojmi svojpomocne si nás získal. Sme radi, že ich hostíme v Impact HUBe. Tešíme sa na ich praktické kurzy a ďakujeme, že svoj čas venovali aj mentoringu našich členov.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Michaela Číková - Truniversity Michaela Číková www.dvereotvorene.eu

Svetové – priateľská atmosféra,jasný obsah prezentácie,kvalitné a výborné userfriendly odprezentovanie informácií,uvedenie príkladov a možnosť odskúšania na vlastnej stránke s prídavkom tipov a trikov = spokojnosť na mojej strane.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Eva Šimková - Truniversity Eva Šimková Headhunter

Veľmi prínosný kurz pre začínajucich podnikateľov, pripadne ludi, ktorí sa príliš neorientujú v oblasti online marketingu, ale mali by sa. Odporúčam hlavne pre ľudí, ktorí už majú projekt a teda majú poznatky na čom aplikovat.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Dominika Babulicová - Truniversity Dominika Babulicová Profesia, spol. s.r.o.

Všetko je o ľuďoch, preto oceňujem hlavne ľudský prístup lektora. Paťo bol po odbornej stránke dobre pripravený, mal zaujímavú prezentáciu plnú príkladov z praxe a odpovede na všetky otázky. Zároveň bol zvedavý na naše reálne problémy a vedel nám poradiť aj individuálne. Výborne spracované case studies, priebežné úlohy a praktická ukážka priamo na hodine pomohli k tomu, že sme si z kurzu neodniesli len kvantá teórie. Efektívne investované peniažky, ktoré sa vďaka množstvu získaných znalostí rýchlo vrátia.

Hodnotenie kurzu Truniversity - Janka Johannesová Jana Johanesová Marketingový manažér

Kurz bol super. Veľmi si cením kvalitu, odbornost, starostlivost aj prostredie. Patrik sa fakt snažil odovzdať nám zo svojho know-how čo najviac, bol veľmi flexibilný a ústretový. Super!

Hodnotenie kurzu Truniversity - Vladimír Kubrický - Truniversity Vladimír Kubrický Realitná kancelária REALIS & Partners, s.r.o.

Kurz ma príjemne prekvapil a bol veľkou inšpiráciou pre intenzívnejšie aktivity na Facebooku. Veľká vďaka patrí Michalovi. Okrem toho, že sa o nás ako organizátor príkladne staral, bol prínosom aj v odbornej diskusii. Kurz prebiehal v komornej atmosfére, cítil som sa výborne. Som rád, že už nemusím kvôli podobným kurzom cestovať do Česka.

Hlavný partner projektu

Partneri

← Späť
Vitaj späť!
Sme radi, že si tu.
← Späť
Začni sa vzdelávať zadarmo
Problém pri registrácii. Skúste neskôr alebo nás kontaktujte
Prihlaseny

Vytvorením účtu alebo prepojením účtu na Truniversity-online.sk súhlasím s Podmienkami používania a Zásadami ochrany osobných údajov.

← Späť
Bol si odhlásený

Bol si automaticky odhlásený, pretože si sa prihlásil s tvojim účtom na inom zariadení.

Tvoj účet má licenciu iba pre 1 užívateľa a jeho zdieľanie s inými ľuďmi je proti našim pravidlám používania.

V prípade porušenia našich pravidiel, si vyhradzujeme právo zablokovať tvoj účet.

← Späť
Produkt bol úspešne pridaný do košíka