Aký je minimálny budget pre PPC reklamu?

9_Aky_je_minimalny_budget_pre_PPC_reklamu_Truniversity-FAQ

Otázka

Ahojte,

existuje pri PPCčkách niečo ako minimálny kredit na kampaň aby malo zmysel ju vôbec robiť?

Ďakujem

- Petra -

Odpoveď

Ďakujeme za otázku Petra.

Ak sa vám nechce veľa čítať, tak jednoslovná odpoveď je: “NEEXISTUJE”.

Ak sa chcete dozvedieť viac, môžete si prečítať dlhšiu, 1 072 slovnú odpoveď.

V Google AdWords a na Facebooku existujú isté obmedzenia, čo sa týka minimálnej výšky denného kreditu. V Google AdWords si môžete nastaviť výšku denného kreditu aj na 1 cent / deň (resp. ak používate inú menu tak to tuším môže byť 1/100 danej meny) a na Facebook-u je minimálny denný rozpočet 1 €. To je však irelevantné, pretože tie hodnoty sú tak nízke, že nemá zmysel ich riešiť. Ak by ste chceli inzerovať na príklad cez AdRoll, RTB House alebo podobnú službu, tak tu už sú isté obmedzenia, čo sa týka minimálnej výšky kreditu, ktorú musíte za mesiac preinzerovať. Z hlavy ich nepoznám a taktiže si myslím, že to nemá zmysel riešiť.

Vo vašej otázke sa však skôr pýtate na to, aká by mala byť výška kreditu „aby ju malo zmysel vôbec robiť”, z čoho usudzujem, že vás nezaujímajú systémové obmedzenia. Jednoznačná odpoveď na túto otázku určite neexistuje. Nedá sa povedať, že PPC reklamu sa oplatí robiť, keď mám budget 100 € alebo až keď mám budget 500 €. Môžete spraviť efektívnu PPC reklamu aj za 30 €, ale samozrejme v niektorých prípadoch by som povedal, že aj 1 000 € je málo. Všetko to závisí od rozashu a cieľov, ktoré chcete dosiahnuť.

Na Slovensku sa najčastejšie používa Facebook, Google AdWords, Etarget a prípadne do PPC reklmy môžeme zaradiť aj porovnávače cien, na ktorých sa tiež nakupuje reklama formou platby za kliknutie.

Sú dve možnosti

  • Buď máte dostatok zdrojov na reklamu a potrebujete ich prerozdeliť medzi jednotlivé kanály. Takto fungujú prevažne veľké firmy, ktoré majú pevne stanovené budgety na isté obdobie. V tomto prípade ide o rozhodovanie typu “ako najefektívnejšie minúť rozpočet”.
  • Alebo viete čo chcete dosiahnuť a hľadáte spôsob ako to dosiahnuť jednotlivými kanálmi (v tomto prípade sa bavme iba o kanáloch PPC reklamy) za čo najmenej peňazí.

Z vašej otázky predpokladám, že vás zaujíma skôr ten druhý prípad.

Vaša východisková situácia môže byť zjednodušená alebo zťažená tým, či už máte nejaké historické dáta, ktoré môžete využiť pri odhadovaní potrebnej výšky kreditu. Ak máte historické dáta, tak môžete predpokladať aká bude cena za kliknutie, aká bude vaša miera konverzie, resp. aké veľké je cieľové publikum ktoré chcete zasiahnuť napríklad na Facebook-u vašou správou. Na základe týchto čísel sa môžete pokúsiť odhadnúť koľko kreditu budete potrebovať na dosiahnutie vášho cieľa. Napriek tomu sa však realita môže značne odchýliť od vášho odhadu pretože situácia dnes je môže byť iná ako bola pred mesiacom.

Počas svojej praxe som sa už viac krát stretol s tým, že ľudia chceli vedieť aká bude cena za kliknutie, miera prekliku, miera konverzie alebo koľko konverzií im kampaň prinesie. Rozumiem, že ľudí zaujímajú tieto metriky, ale pri PPC reklame ich nie je možné dopredu spolahlivo odhadnúť, ak nemáme skúsenosť (historické dáta) s inzerovaním pre určitú stránku, resp. s určitým cielením. Dôvodom je, že na cenu za kliknutie vplýva množstvo faktorov, z ktorých niektoré vieme ovplyvniť (napríklad kreatíva), ale aj takých, ktoré nevieme ovplyvniť (napríklad výška konkurencie).

Ak s inzerovaním iba začínate, tak v tom prípade nemôžete vychádzať z historických dáta. Vtedy vám odporúčam postupovať takto:

  • stanoviť si, čo chcete dosiahnuť reklamou (napríklad zaslanie dopytu alebo prihlásenie sa na odber newslettra),
  • presne vedieť, ako jednotlivé reklamné systémy fungujú, aké sú ich obmedzenia, komu, kedy a kde sa budú vaše reklamy zobrazovať,
  • vytvoriť si rôzne kreatívy, rôzne vstupné stránky a rôzne skupiny cielenie vašich reklám,
  • porovnávať a vyhodnocovať jednotlivé skupiny cielenia vašich reklám.

Ak nemáte dostatok zdrojov, tak vám neodporúčam inzerovať na všetky možné typy cielenia (či už na Facebooku alebo v Google Display Network) a kľúčových slov (pri reklame vo vyhľadávani) naraz. Systém vám to síce umožní, ale vaše reklamy sa nebudú zobrazovať vždy kedy by sa mohli.

Príklad: Facebook reklama

Ak si nastavíte cielenie vašich reklám a Facebook vám ukáže, že potenciálne môžete zasiahnuť týmto cielením 100 000 ľudí a vy nastavíte denný kredit na 1 € na deň, tak sa vaše reklamy síce budú zobrazovať, ale zobrazia sa iba veľmi malej časti tohto publika. Vy necháte reklamu bežať napríklad 14 dní, preinzerujete 14 € a vyhodnotíte, že toto cielenie nefunguje dobre pretože vám to nič neprinieslo. Problém je však v tom, že vy zasiahnete za tých 14 € možno 2 000 ľudí z tohto publika, čo je príliš málo na to aby ste mohli vyhodnotiť, či toto cielenie pre vás funguje dobre alebo nie. Preto vám pri reklamách na Facebook-u odporúčam sledovať zásah vašich reklám a frekvenciu ich zobrazenia. Rozhodnutie o tom, či je toto cielenie pre vás vhodné alebo nie spravte až keď zasiahnete väčšiu časť potenciálneho publika v tomto cielení.

Z toho vyplýva, že ak máte napríklad budget 100 € tak si nespravte 3 skupiny cielenia po 100 000 užívateľov, kde na každú miniete 33 €, ale radšej to investujte iba do jednej skupiny cielenia. Ak si pozriete metriku zásah a vyhodnotíte, že ste už zasiahli väčšinu ľudí z potenciálneho publika, tak môžete prísť s rozhodnutím, či pre vás toto cielenie funguje dobre alebo nie.

Príklad: Google AdWords – reklama vo vyhľadávaní

Podobne to funguje aj v prípade Google AdWords. Ak by ste prevádzkovali napríklad e-shop, ktorý má množstvo produktov a kategórií, tak je veľmi pravdepodobné, že by ste mohli inzerovať na veľký počet kľúčových slov. Môžete stratiť neskutočne veľa času na to aby ste navrhli dobrú štrkutúru Google AdWords účtu, aby ste všetko nastavili TIP TOP, ale keď príde na to aby ste rozdelili rozpočet tak zistíte, že viete nastaviť rozpočet 2 € na deň pre jednu kampaň. Reklamy síce budú bežať, ale bude to z veľkej časti iba o náhode, či sa vaše reklamy zobrazia a komu sa zobrazia, resp. na ktoré kľúčové slová sa zobrazia. Jedným slovom nebudete mať nad vašimi reklamami dostatočnú kontrolu. Napríklad ak by ste inzerovali na 1 kľúčové slovo, ktoré vyhľadáva mesačne 10 000 ľudí, ale vy by ste mali nastavený denný rozpočet 2 € na deň, tak by sa reálne vaše reklamy zobrazili možno desatine ľudí, čo hľadajú toto kľúčové slovo. No a predstavte si, že máte vo svojom účte 10-ky alebo 100-ky takýchto kľúčových slov.

V takomto prípade vám odporúčam rozhodnúť na akú konkrétnu časť sa zameriate (aké kľúčové slová), na základe vašich poznatkov o danom biznise. Inými slovami na základe vašej intuície. Ak nedokážete pokryť kľúčové slová, ktoré ľudia vyhľadávajú počas rôznych fáz nákupného cyklu zamerajte sa iba na čo najšpecifickejšie kľúčové slová a teda na kľúčové slová, o ktorých si myslíte, že ľudia vyhľadávajú tesne pred tým ako daný produkt nakúpia. Takýmto môže byť napríklad konkrétny názov istého produktu.

Verím, že vám naša odpoveď pomohla napriek tomu, že sme vám nepovedali presnú sumu od ktorej sa oplatí riešiť PPC reklamu. Ak máte doplňujúcu otázku môžete nám ju napísať do komentárov alebo nám položte novú otázku.

Máte vlastnú otázku z oblasti online marketngu? Opýtajte sa nás tu

Autor odpovede

Michal Stín - Truniversity

Michal Stín

Co-Founder of Truniversity / Online marketing consultant

Máte iný názor na túto otázku? Napíšte nám ho do komentárov prosím: