Posted by Michal Stín | 16. jún 2015
Ako propagovať co-working?
Otázka
Ako odpromovať priestory coworkingu v Košiciach, keď ľudia nevedia, že sa dá prenajať pracovné miesto (stolička+stôl) a väčšina ani len netuší, čo je to coworking?
Taktiež je tu možnosť prenajať si priestory na jeden večer a urobiť prednášku/workshop/event pre (do) 30 ľudí.
- Juraj -
Odpoveď
Keďže vaša otázka je dosť všeobecná, tak musí byť aj moja odpoveď poňatá zoširšia.
V prvom rade si musíte zadefinovať spôsob komunikácie a marketingovú stratégiu, ktorou naplníte vaše ciele. Vo vašom prípade je cieľom:
- získanie freelancerov na prenájom stola vo vašom co-workingu
- získanie subjektov, ktoré budú realizovať vo vašom co-workingu eventy
Následne na naplnenie týchto 2 cieľov môžete využívať rôzne marketingové nástroje, či už offline (bilboardy, reklama v tlači, organizovanie free eventov, plagáty na školách, PR na konferenciách a pod.) alebo online (banerová reklama, reklama vo vyhľadávaní, PR články v online médiách, newslettre, publikovanie užitočného obsahu na vašom webe a sociálnych sieťach – tzv. content marketing & SEO)
Z vyššie spomenutých marketingových nástrojov nemusíte a pravdepodobne ani nevyužijete všetky, čo je úplne v poriadku. Je dôležité aby ste si vybarali iba tie správne, ktorými naplníte vaše ciele. Pričom prostredníctvom jedného nástroja môžete napĺňať iba jeden alebo obidva ciele súčasne.
Pred tým ako začnete robiť akékoľvek aktivity si musíte zadefinovať vašu cieľovú skupinu. Vo vašom prípade to budú prevažne študenti vysokých škôl a freelanceri, ktorí už nechcú pracovať z domu pretože im chýba sociálny kontakt v prípade prvého cieľa. V prípade druhého cieľa sú vašou cieľovou skupinou malý a stredný podnikatelia, ktorí hľadajú priestory na organizovanie ich vlastných eventov.
Aby som nebol úplne všeobecný, tak vám dám aj konkrétne nápady a odporúčania:
Facebook reklama
Prednedávnom konečne umožnil Facebook cieliť reklamu aj na vybrané mestá na Slovensku. Práve toto by sa vám mohlo hodiť. Odporúčam vám zacieliť reklamu na oblasť Košíc v kombinácii s rozličnými záujmami. Mali by ste sa sústrediť na nájdenie záujmov, ktoré definujú vašu cieľovú skupinu. Reklamu môžete na Facebooku taktiež cieliť tzv. self employed ľudí, freelancerov, študentov vybraných vysokých škôl v Košiciach alebo na ľudí, ktorí navštívili váš web (retargeting), resp. máte ich e-mailovú adresu.
Reklama vo vyhľadávaní Google
Google AdWords už tiež umožňuje cieliť reklamu na vybrané mestá na Slovensku. Reklamu vo vyhľadávaní vám odporúčam zacieliť na kľúčové slová ako freelancing, coworking, prenájom kancelárie, kancelárie a pod. Pri týchto slovách v kombinácii s cielením iba na oblasť Košického kraja sa vám však môže stať, že úroveň ich vyhľadávania bude príliš nízka, čo môže byť aj výhodou aj nevýhodou. Cieľom takto cielenej reklamy vo vyhľadávaní by malo byť priame splnenie prvého cieľa (prenájom priestorov). Konkrétny zoznam kľúčových slov na ktoré sa rozhodnete inzerovať by mal vychádzať z analýzy kľúčových slov, na ktorú vám odporúčam použiť nástroj Google Keyword Planer, ktorý je súčasťou Google AdWords a je určený práve na tieto účely.
Reklama v Google Display Network
Podobne ako pri reklame vo vyhľadávaní aj v Google Display Network môžete cieliť reklamu na konkrétnu oblasť na Slovensku. V tomto prípade vám odporúčam cieliť reklamu na vybrané weby, na ktorých sa zdržiava vaša cieľová skupina. Týmito webmi môžu byť napríklad Startitup.sk, Podnikajte.sk, Refresher.sk, ale aj zahraničné weby ako Businessinsider.com, TheStartupJournal.com, Killerstartups.com a pod.
V Google Display network vám odporúčam využiť aj možnosť remarketingového cielenia reklám, kedy zobrazujete reklamu ľuďom, ktorí boli na vašom webe.
Tento reklamný priestor môžete využiť na promovanie rôznych posolstiev ako napríklad promovanie eventov organizovaných vo vašom co-workingu.
PR v online magazínoch
Ďalšou možnosťou ako sa spojiť s vašou cieľovou skupinou je publikovanie PR článkov o vašom co-workingu a o eventoch, ktoré pripravujete v online magazínoch, ktoré sa venujú problematike startupov a podnikaniu. Odporúčam vám v tejto oblasti spolupracovať s portlálmi ako Startupers.sk, Startitup.sk prípadne inými lokálnymi portálmi, na ktorých sa zdržiava vaša cieľová skupina.
Partnerstvo s vysokými školami
Ako som už vyššie spomínali, veľká časť vašej cieľovej skupiny sú študenti vysokých škôl, ktorí začínajú podnikať. Preto si myslím, že by ste mali uzavrieť partnerstvo s vybranými vysokými školami v Košisiach. Hlavne by ste sa mali zamerať na STU a EUBA. Na týchto školách môžete propagovať vaše eventy formou letákou a taktiež zorganizovať event priamo na škole.
Partnerstvo s podnikatelskými združeniami a firmami zakladajúcimi spoločnosti, poskytujúcimi poradenstvo pre podnikateľov
Všetky tieto subjekty úzko spolupracujú s vašou cieľovou skupinou. Preto vám odporúčam spraviť si analýzu potenciálnych subjektov vhodných na spoluprácu a postupne s nimi začať spolupracovať. Napríklad s firmami zakladajúcimi spoločnosti môžete spolupracovať pri poskytovaní sídla spoločnosti alebo poskytnúť kanceláriu na 1 mesiac zadarmo v prípade, že máte voľné kapacity.
Priame oslovovanie
“Last, but not least” je oslovovanie subjektov, ktoré pravidelne organizujú eventy v Košiciach. Pri tejto možnosti viete najlepšie vytvoriť prispôsobenú ponuku podľa ich individuálnych potrieb.
Pri realizácii vašich marketingových aktivít sa môžete inšpirovať aktivitami iných co-workingov v zahraničí. Prípadne sa môžete spojiť s co-workingami v Bratislave a uzavrieť s nimi v nejakom partnerstvo, keďže si navzájom priamo nekonkurujete. V Bratislave sa nachádza veľa ľudí, ktorí pochádzajú z Košíc. Môžu to byť napríklad aj ľudia, ktorí tu iba študujú a po štúdiu sa plánujú vrátiť späť do Košíc, kde začnú podnikať.